Muzikalnost u plesu

„A što se tiče plesača, oni plešu ono šta čuju, tako da će se ples uvijek mijenjati čak i bez učenja novih koraka, samo razvijajući nečiju muzikalnost.“ – Csongor Kicsi

Muzikalnost je široko definisana kao sposobnost da se čuje i stvara muzika i postoji dosta teorija i podjela i sve ih možete naći sa par klikova. Ono o čemu ću ja, kao potpuni muzički laik, pričati je plesna muzikalnost, sa kojom se upoznajem od kad sam prestala da razmišljam samo o koracima (standardna boljka svakog početnika, bez brige brzo prođe). Jer muzika je polazna tačka svakog plesa, sa najvećom mogućom ulogom, pošto je bez nje ples prilično besmislen. Pa makar u službi sinhronizacije sa partnerom/kom, kada pričamo o društvenim plesovima. Na skoro svakom festivalu ili seminaru kako tanga, tako i salse, naćiće se i neki čas muzikalnosti. To su moram priznati meni omiljeni časovi, jer na njima kroz neke kraće ili duže kombinacije instruktor pokaže kako se može interpretirati muzika kroz ples. Sve to je naravno dosta individualno i zavisi od toga koliko i na koji način mi sami čujemo i doživljavamo muziku.

Kada pričamo o muzikalnosti ona dolazi u više nivoa.


Polazni nivo je osnova, čuti ritam, čuti osnovni bit muzike, uhvatiti puls i držati ga se. Često ćete čuti da neko ima ritam u krvi, ili onu kontru toga da ne čuje ritam uopšte. Ja nisam od onih koji smatraju da je to nešto urođeno, već da je hoće li vam to ići lakše ili teže više stvar predispozicija stečenih kroz razne aspekte našeg života. Stoga će vam ako ste u školi bili zainteresovani za muzičko, ikad svirali neki instrument, ili se kao dijete bavili bilo kojom vrstom plesa, to svakako biti olakšica, ali ne i presudna stvar. Praćenje ritma zahtjeva vježbu, kao i sve druge stvari kojima se bavimo. Ako u početku ne ide, ne obeshrabrujte se, mnogima nam nije išlo. Sve je stvar slušanja muzike i to po principu što više to bolje.

 


Viši nivoi muzikalnosti su plesati na melodiju i razne ritmičke varijacije. Melodija daje mnogo širi spektar mogućnosti za improvizaciju i kreativnost. Pa tako možete pratiti cjelokupnu melodiju koju pjesma ima, ili neki određeni instrument, ili glas pjevača, pauze, neke dinamičke promjene… Ili najbolje kombinovati sve to. Znam da ovo djeluje dosta komplikovano kada se pročita i svakako da zahtjeva i malčice viši nivo plesnog znanja. Ali nije ništa što je nedostižno ili pretjerano teško. Kada na podijumu vidite osobu koja sjajno pleše uz neku pjesmu i čini vam se kao da zna svaki bit te pjesme, to je vjerovatno zato što je zaista zna. Naravno svaka vrsta muzike ima određene paterne i fraze koji se često ponavljaju, pa to daje neku dozu predvidljivosti čime je praćenje malo olakšano. Ali se u većini slučajeva to svede na poznavanje određene pjesme. Tako će vam najlakše biti da plešete uz pjesme koje baš volite, jer ste ih samim tim što vam se sviđaju i sami pustili bezbroj puta. Za razliku od onih koje slušate samo na milongama/žurkama pa su vam prilično nepoznate ili pjesme koje čujete po prvi put.

 


I često dosta zapostavljeni dio muzikalnosti je poznavanje teksta. Tekst je jako bitan dio svake pjesme i daje joj određenu notu. Jer svakako nećete na isti način plesati uz nježno izjavljivanje ljubavi u tekstu i uz onaj koji govori o nekoj dobroj žurki i pun je energije. Naravno malo banalizovano, jer će i sama muzika najčešće biti u skladu sa tekstom, ali nije pravilo. Zbog toga će vam poznavanje teksta i razumijevanje cjelokupne pjesme dati potpuno drugačiji doživljaj. Naročito kada plešete sa osobom koja takođe razumije to sve. Interpretirati sami tekst kroz ples je po meni jedan od najvećih izazova.

Uzimajući u obzir da skoro sva muzika uz koju plešemo nije  na našem jeziku i da je velika većina te muzike uglavnom na španskom, to je veliki izazov. Naravno ako ne govorite španski, ili već jezik na kome je određena pjesma, ako ga govorite ili makar dovoljno razumijete onda nemate problema. Svakako da i za to postoji rešenje, u današnje vrijeme kad nam je sve dostupno u par klikova lako je naći tekst pjesme koja nam se sviđa, kao i prevod iste, ili u najgorem slučaju ubaciti je u google translate. Neće biti baš idealno vjerovatno, ali će suština biti tu, pa će sledeći put kada budete slušali tu pjesmu i plesali uz nju doživljaj biti mnogo drugačiji.

Samoj strukturi i tango i salsa muzike i konkretnom muzikalnošću za oba plesa ćemo se detaljnije posvetiti u nekom od narednih tekstova. A ono najbolje što vi možete učiniti za svoju muzikalnost je da što više slušate muziku uz koju ćete plesati.

Ako vam treba ideja za muziku imate male play liste za tango i timbu (salsa muzika uz koju plešemo na žurkama), koje vam mogu poslužiti kao dobar početak. A onda nastaviti svoje istraživanje u pravcu tango orkestara ili salsa bendova koji vam privuku pažnju.

Neka od imena koja će vam biti veoma značajna kada govorimo o tango orkestrima su: Juan D’Arienzo, Carlos Di Sarli, Anibal Troilo, Osvaldo Pugliese, Lucio Demare, Ricardo Tanturi, Pedro Laurenz

A kada pričamo o timba bendovima to su: Havana D’ Primera, Elito Revé y su Charangón, Los Van Van, Maykel Blanco y su salsa mayor, El Niño y la Verdad…

Muzika daje dušu svemiru, krila umu, let mašti i život svemu što postoji.” – Platon



Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *